Basia

NOWY TREND W ORGANIZACJACH – PRACA ASYNCHRONICZNA

Autor: Barbara Gregorczyk, Brokerka Innowacji CPATT

Instytut Gallupa zbadał, iż w czerwcu 2022 roku w USA 8 na 10 osób pracowało w formie zdalnej lub hybrydowej, natomiast tylko 2 całkowicie stacjonarnie. Z ankiety przeprowadzonej latem 2022 roku przez FlexJobs wynika, że 65% osób pracujących w USA preferuje pracę całkowicie zdalną, a 32% w formie hybrydowej, co daje nam w sumie 97%. Oznacza to, że prawie wszyscy Amerykanie chcieliby pracować w pewnym zakresie poza biurem. Trend ten raczkował już od pierwszej dekady XXI. wieku, jednak dopiero pandemia 2020 roku spowodowała, że stał się rozwiązaniem stosowanym na szeroką skalę w wielu państwach świata. Jak pokazały badania, mimo pewnych wad, praca zdalna okazała się bardziej efektywna i z czasem, w wyniku ewolucji, doprowadziła do powstania jej bardziej elastycznej odmiany – pracy asynchronicznej i wszystkich związanych z nią nowych aspektów organizacji pracy.

NARZĘDZIA WSPIERAJĄCE

Jej popularność zależy w dużej mierze od branży. Największą skutecznością odznacza się w sektorze IT. Jest wiele firm, takich jak Buffer, GitLab czy Doist, które funkcjonują w 100% zdalnie i w większości również asynchronicznie. Praca asynchroniczna, w stosunku do pracy zdalnej, posiada jeden dodatkowy ważny aspekt – komunikację odbywającą się w różnym czasie.

Jeśli objąłeś lub objęłaś właśnie stanowisko w organizacji funkcjonującej w trybie asynchronicznym, nie oczekuj, że twoi koledzy i koleżanki z biura niezwłocznie odpowiedzą na Twoje wiadomości. Bardzo możliwe, że stanie się to w dowolnym czasie w ciągu 24h. Do dyspozycji dostaniesz szereg narzędzi usprawniających codzienne działania. Zapomnij o pisaniu maili do członków twojego zespołu, tę formę komunikacji zachowaj dla klientów i innych interesariuszy zewnętrznych. Od teraz o problemach ze zleceniem napiszesz do Piotrka na Slack’u lub Discordzie, a śmieszną anegdotkę o kliencie nagrasz i prześlesz Gosi na TeamSpeak. Postępy w realizacji projektów zweryfikujesz lub zasygnalizujesz w Trello, Asanie, JIRA czy GitHub’ie. Na Doodle’u uzgodnicie wspólnie termin spotkania zespołowego – oczywiście online, na Zoom’ie lub Teams’ie. Marek udostępni swój ekran i przedstawi za pomocą Miro lub Pitch’a, jak jego zdaniem powinien wyglądać proces reklamacyjny w waszej firmie. Aneta będzie wszystko notować na Notion lub w Google Doc’s, tak aby reszta zespołu mogła w czasie rzeczywistym zapoznawać się z treścią, a także ją edytować. Prezentacja Marka oraz notatki Anety zostaną zapisane na dysku Google lub w aplikacji Confluence, tak aby wszyscy pracownicy mieli do nich dostęp w każdym momencie i w każdym miejscu na świecie. Osobom niezaznajomionym ze światem aplikacji wspierających pracę zdecentralizowaną z pewnością już zakręciło się w głowie. Rzeczywiście jest tego sporo, o wiele więcej niż tu zaprezentowano, ale to dobrze. Jednym z warunków powodzenia trybu pracy asynchronicznej jest bowiem korzystanie z tych narzędzi, które zespół uzna za najbardziej efektywne. Jest więc w czym wybierać.

POŻĄDANE CECHY PRACOWNIKÓW

Na wybór i skuteczność tego rodzaju pracy wpływ ma nie tylko specyfika danej branży, ale także zatrudnieni pracownicy. Trzeba w tym miejscu dodać, że jeśli organizacja decyduje się na pracę zdalną czy asynchroniczną, to warunkiem koniecznym jest, aby wszyscy jej członkowie, bez wyjątku, dostosowali się finalnie do panujących zasad. Jeśli budujesz firmę od podstaw, to musisz dobrze wiedzieć jakie cechy powinni posiadać twoi przyszli  podwładni. Doskonały kandydat to taki, który:

  • ma doświadczenie na podobnym stanowisku, więc będzie mógł się szybko usamodzielnić;
  • jest nastawiony na działanie -> zawsze zorganizuje sobie pracę, nawet jak nie dostanie listy zadań;
  • potrafi ustalać priorytety -> wie na czym się skoncentrować, a co może zignorować lub odłożyć na później;
  • potrafi świetnie się komunikować -> ponieważ większość komunikacji odbywa się w formie tekstowej, osoba ta musi pisać zrozumiale i zwięźle, a zarazem wykazywać się taktem. W komunikacji pisemnej można łatwo zostać niewłaściwie odebranym;  
  • pasuje do zespołu nie tylko kompetencyjnie, ale i kulturowo. Warto to sprawdzić w okresie próbnym, np. przydzielając mu dwie osoby z zespołu do towarzyszenia w procesie onboardingu.

NOWA RZECZYWISTOŚĆ – NOWE ZASADY

Poza nowoczesnymi narzędziami wspierającymi oraz pożądanymi cechami członków zespołu, praca asynchroniczna to również nowe realia w wielu innych obszarach, tj.:

  • OGRANICZENIE LICZBY SPOTKAŃ DO MINIMUM – mniej czasu spędzonego na spotkaniach to więcej czasu na pracę. Jak informuje Bloomberg, szef Shopify polecił swoim pracownikom rezygnację z dużych spotkań zespołowych. Jeśli chcesz przekazać coś kolegom z pracy, napisz im to. Niezbędne spotkania zapowiadaj z wyprzedzeniem, prześlij agendę i poinformuj o tym, co należy na nie przygotować. Zapraszaj tylko potrzebne osoby, wyznacz kogoś do robienia notatek i sprawnie moderuj przebieg rozmowy;
  • KOMUNIKACJA EFEKTÓW PRACY I DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ – kiedy na co dzień nie widzisz się z innymi w biurze, takie sprawy mogą łatwo zostać pominięte. Dobrze jest wyznaczyć jakiś czas (raz na tydzień lub dwa) na spotkanie, podczas którego każdy krótko opowie o tym, czego udało mu się dokonać, z jakimi problemami się mierzy i czego ostatnio się nauczył. Te doświadczenia mogą być cenne dla pozostałych członków zespołu;
  • RELACJE W ZESPOLE – utrzymywanie prawidłowych relacji między osobami kontaktującymi się ze sobą na odległość jest bardzo trudne i wymaga dodatkowych wysiłków. Należy znaleźć sposób, aby członkowie zespołu mieli przestrzeń na luźne rozmowy, komunikowanie swojego nastroju, a od czasu do czasu spotykali się osobiście;
  • ZAUFANIE – w pracy asynchronicznej potrzeba go o wiele więcej, niż w przypadku jej tradycyjnej formy. Lider musi zaufać, że jego zespół pracuje, nawet jeśli on tego nie widzi, przy czym mikromanagement jest tutaj niewskazany. Zamiast sprawdzać i kontrolować na każdym kroku, lepiej dać ludziom przestrzeń do decydowania, działania i popełniania błędów, a oceniać rezultat końcowy. Także pracownicy powinni ufać sobie nawzajem. Jest to absolutna podstawa efektywnej realizacji jakichkolwiek celów zespołowych. Jeśli ufam swojemu koledze z zespołu, to znaczy, że wierzę, że ma odpowiednie kompetencje niezbędne do wykonania zleconych mu zadań i w ramach organizacji działa zawsze z myślą o wspólnych celach. Nie boję się także powiedzieć mu o swoich problemach, czy popełnionych błędach;         

WIĘKSZY KOMFORT DLA INTROWERTYKÓW    

Praca zdalna, a w szczególności praca asynchroniczna mają wiele zalet. Zwiększona wydajność, poczucie sprawczości i elastyczność to tylko kilka z nich. Forma pracy poza biurem jest również bardziej komfortowa dla osób o usposobieniu introwertycznym, a trzeba wiedzieć, że takich osób jest w dzisiejszym społeczeństwie bardzo wiele (około 40% ludzi definiuje się jako introwertycy, a 77% wpisuje się w spektrum pomiędzy introwersją a ekstrawersją). Do słabych stron tego rozwiązania zaliczymy częstsze nieporozumienia komunikacyjne i trudności z zarządzaniem zespołem.

JAK ZACZĄĆ?

Jak wszystkie wielkie zmiany, należy zacząć od rozmów z członkami zespołu i sprawdzić czy pomysł znajduje szersze zrozumienie. Prekursorem zmian powinien być zawsze przedstawiciel najwyższego szczebla w organizacji. Odradza się nagłą zmianę reguł funkcjonowania z dnia na dzień. Aby dać ludziom czas na zaadaptowanie się do nowej rzeczywistości, warto zastosować strategię małych kroków czy nawet przeprowadzić pilotaż w jednym zespole. Praca asynchroniczna nie sprawdzi się w każdym miejscu, ale wiele organizacji, które ją stosują, chętnie publicznie dzieli się pozytywnymi doświadczeniami.   

Źródła:

https://www.gallup.com/workplace/397751/returning-office-current-preferred-future-state-remote-work.aspx

https://about.gitlab.com/company/culture/all-remote/asynchronous/

https://www.yac.com/blog/asynchronous-communication

https://www.forbes.com/sites/lucianapaulise/2022/12/08/the-2022-status-of-remote-work-and-top-future-predictions/?sh=5b0f0dfd1310

https://www.flexjobs.com/blog/post/work-life-balance-or-better-pay-two-thirds-choose-balance

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-03/shopify-ceo-tobi-lutke-tells-employees-to-just-say-no-to-meetings

Read more
Apply before 30 January 20232 3

YUFE Acceleration Programme

Witamy w Programie Akceleracyjnym YUFE!

To już druga edycja tego intensywnego, 3-dniowego wydarzenia szkoleniowego dla startupów.
Przy wsparciu międzynarodowych trenerów i coachów, wspólnie zmierzymy się z Twoimi założeniami biznesowymi. Staniesz się częścią Międzynarodowej Społeczności Startupów YUFE i przekonasz się czy masz to czego potrzeba, aby być świetnym przedsiębiorcą.

Program jest organizowany w ścisłej współpracy z Izbą Handlową w Antwerpii.

Możesz aplikować do programu, jeśli:
1. Jesteś startupem lub spin-offem założonym przy UMK
2. Wypełnisz formularz dostępny na stronie: https://bit.ly/3hyzQGj
Uwaga! Do udziału w programie możesz zgłosić max. 2 osoby ze swojego startupu.
Program wydarzenia: https://tiny.pl/wpdgs

Wydarzenie odbywa się w terminie 7-9 marca 2023 r., w Antwerpii

Adres: Klooster van de Grauwzusters (Gebouw S )
Lange Sint-Annastraat 7, 2000 Antwerpen
Szczegółowych informacji udziela koordynatorka Inno4YUFE, Honorata Fajga-Żurańska (honoratafajga@umk.pl)

Read more
3

YUFE Internships – zdobądź doświadczenie w innowacyjnych europejskich startupach

Weź udział w programie stażowym Inno4YUFE, który da Ci niezwykłą możliwość rozwoju kompetencji potrzebnych na rynku pracy.

YUFE Internships to program, który pozwala odbyć staż zawodowy w firmach mających swoją siedzibę, w krajach partnerskich YUFE.  Fakt, że program realizowany jest w startupach, sprawia, że jego uczestnicy mają szansę zdobycia zupełnie innego doświadczenia niż typowa praca w korporacji. 

Startup to specyficzny ekosystem, w którym każda osoba ma realny wpływ na działanie organizacji i tworzenie produktu. Jest oparty na współpracy oraz równouprawnieniu. Charakteryzuje się wyjątkową kulturą organizacji – tutaj najwyższą wartością jest to co do niej wnosisz, czyli: użyteczność, wiedza i umiejętności.

Praca w starupie uczy logicznego i analitycznego myślenia, eksperymentowania i rozumienia biznesu. 

Dynamika rozwoju startupów stwarza sytuację, która zmusza do bardzo szybkiego uczenia się, znajdowania rozwiązań oraz podejmowania odpowiedzialności. Są to jedne z kluczowych, pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy.

Co zrobić żeby wziąć udział w Programie?

  1. Musisz być uczestnikiem programu Erasmus +

Tutaj znajdziesz informacje dotyczące  programu:

https://www.umk.pl/wspolpraca/erasmus_plus/studenci-praktyki/rekrutacja

  1. Zgłoś chęć odbycia stażu w startupie, wypełniając poniższą ankietę:

https://ankiety.umk.pl/v3/index.php/252626?newtest=Y&lang=pl

Informacje o startupach, które wezmą udział w programie zostaną opublikowane po 16 stycznia 2023 r. 

W celu wyboru startupu do odbycia stażu, będziemy kontaktować się osobiście z osobami, które wypełnią ankiety.

  1. W ramach programu możesz również otrzymać dodatkowe wsparcie finansowe. Szczegóły na stronie:  https://idub.umk.pl/konkursy-i-wyniki/konkursy-dla-studentow/mobilnosci-dla-studentow/

Nie zwlekaj – termin zgłoszeń upływa 20 stycznia.

Szczegółowych informacji udziela koordynatorka Inno4YUFE, Honorata Fajga-Żurańska, honoratafajga@umk.pl (https://yufe.eu/inno4yufe/meet-honorata-nicolas-copernicus-university/)

Read more
ALI_strona

Akademia Liderów Innowacji – ruszamy z pilotażem!

Akademia Liderów Innowacji – pilotaż, to projekt, który realizujemy w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Celem projektu jest podnoszenie jakości i przełomowości badań naukowych odpowiadających potrzebom otoczenia społeczno-gospodarczego oraz realizacja 6 innowacyjnych grantów badawczych. Projekt skierowany jest do całej społeczności akademickiej Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kto może wziąć udział w projekcie: – studenci i doktoranci; – nauczyciele akademiccy; – brokerzy innowacji. Korzyści: solidna dawka wiedzy, możliwość nawiązania kontaktów z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego, ciekawe doświadczenie, możliwość realizacji projektu będącego odpowiedzią na realne potrzeby biznesu.

Read more
WELCONOMY

Startup z UMK w programie akceleracji MIT Enterprise Forum CEE

Rozwiązanie w obszarze diagnostyki onkologicznej opracowane przez Adama Kowalewskiego, patomorfologa i doktoranta Collegium Medicum  UMK dostało się do prestiżowego programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum CEE. Do konkursu przystąpiło ponad 300 zespołów, spośród których wybrano jedynie 21.

MIT Enterprise Forum CEE to program akceleracji start-upów z Europy Środkowo-Wschodniej, bez kapitału własnego, powiązany z uznanym na całym świecie Massachusetts Institute of Technology, który zapewnia wsparcie finansowe, prawne i doradcze założycielom startupów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Celem programu jest wsparcie rozwoju najbardziej innowacyjnych startupów poprzez połączenie ich potencjału z wiedzą i zasobami wiodących światowych i regionalnych przedsiębiorstw oraz doświadczeniem polskich i międzynarodowych mentorów, pomagając startupom skalować się na rynkach międzynarodowych, głównie w Stanach Zjednoczonych.

Z ogromną satysfakcją informujemy, że Pan Adam Kowalewski jest laureatem konkursu Moja Firma – Mój Startup oraz uczestnikiem programu COPERNICUS STARTUP LABS, prowadzonych przez Centrum Przedsiębiorczości Akademickiej i Transferu Technologii UMK dla rozwoju innowacyjnych pomysłów. Zespół mentorów CPATT UMK aktywnie wspiera naukowców, doktorantów i studentów w przekształcaniu pomysłów w biznes. Zachęcamy do obserwowania aktywności CPATT UMK!

Read more
forum innowacji

Forum przedsiębiorczości akademickiej

Forum akademickiej

Zapraszamy na X edycję Forum Przedsiębiorczości Akademickiej, które odbędzie się w ramach Europejskiego Tygodnia Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Główną ideą Forum jest zbliżenie ludzi nauki ze światem gospodarki rozwijającej się w oparciu o innowacje.

Gdzie?: Hotel Filmar, Toruń

Kiedy?: 7-8 listopada 2022

Rejestracja?

 Obowiązuje rejestracja na wydarzenie: https://rfi.biz.pl/program

Co nas czeka w ramach wydarzenia?

✅ porozmawiamy o nauce jako wartości w biznesie

✅ dowiemy się jak funkcjonują ekosystemy startupowe

✅ przedyskutujemy kwestię wpływu nowych technologii na rzeczywistość społeczną

✅ a na warsztatach – będziemy pracować nad budowaniem trwałych relacji w biznesie oraz kształtowaniem modelu spójnego przywództwa

Więcej na stronie: https://rfi.biz.pl

Read more
YUFE

Rozwijaj się w YUFE

Rozwijaj się w YUFE

Wystartowały  wydarzenia w ramach Young Universities for the Future of Europe – YUFE Professional Star

YUFE Chellenge Teams

To proces, który służy rozwiązaniu rzeczywistych wyzwań społecznych, naukowych i technologicznych.

Tym razem nad rozwiązaniem problemu pracować będą multidyscyplinarne i wielokulturowe zespoły złożone ze studentów, badaczy, ekspertów publicznych oraz obywateli państw wchodzących w skład konsorcjum YUFE.

Wejdź na stronę i dowiedz się więcej: https://yufe.eu/entrepreneurship-innovation/

Już wkrótce będzie można zapisać się na #MOOK-i, czyli otwarte kursy online z zakresu przedsiębiorczości i innowacji.

Po odbyciu takiego kursu zdobędziesz umiejętności, które odpowiadają Europejskim Ramom Kompetencji w zakresie Przedsiębiorczości (#EntreComp)

Aby zobaczyć katalog kursów, kliknij tutaj: https://yufe.eu/wp-content/uploads/2022/08/MOOCs-2022-23.pdf

W ramach #YUFE będą odbywać się nadal Talk Shows – wydarzenia online podnoszące kompetencje w zakresie przedsiębiorczości. Ich głównym celem jest wspieranie młodych ludzi, którzy decydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Zobacz jak wyglądał Talk Show na UMK: https://www.youtube.com/watch?v=jxK2BQrCHfg



Read more
Skip to content